tirsdag den 5. juni 2012

Citronmåne - Alt andet end tankstationens dronning.






Ingredienser:
  • 250 g smør
  • 250 g sukker
  • 250 g hvedemel
  • 4 æg
  • 1/2 tsk bagepulver
  • 1-2 tsk. vaniljesukker
  • Saften af 1 citron
  • Kornene fra 1 vaniljestang
  • Skallen af 1-2 økologiske citroner

Rør smørret blødt og drys sukkeret i under grundig omrøring. Og hvad betyder det? At du skal få en cremet konsistens, som den jeg har prøvet at genskabe ved hjælp af billederne.

Tilsæt æggene ét ad gangen og fortsæt den grundige omrøring.



 Sigt hvedemel, bagepulver og vaniljesukker i dejen lidt efter lidt.



Tilsæt nu vaniljekornene, citronsaft og revet skal.





Rør, rør....



Og, voíla. En dej, selv jeg har lyst til at smage på. Konsistensen er tyk og soft ice-cremet.




Kom dejen i en rund smørsmurt kageform, og sæt månen i en kold ovn.
Sæt ovnen på 165 grader, og bag i 1 time og 15 min.



Jeg brugte en ca 25ø silikoneform, og kagen hævede 1-2cm i højden. Jeg havde fyldt den til ca 4cm under kanten.

Ønsker du glasur så kunne sort glasur være vildt - måske med salmiaksmag!?
Ellers white & yellow, white & yellow. Eller slet ingen glasur som i denne udgave.
Husk at lade månen køle helt af inden du pynter med glasuren. Som du i øvrigt kreerer af citronsaft og flormelis - og eventuelt gul frugtfarve.

Ahhhhh.... Husk at tage tid til at dufte til den søde aroma af syrlig, frisk citron og sød, prikkende vanilje inden du sætter i tænderne i den luftige, saftige kage med sprød skorpe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar